Tässä ja nyt

"Nyt minusta on kasvanut iso poika ja olen valmis eskariin!" Sanoi eilen 6-vuotias poikani katsoen minua suurilla sinisillä silmillään ylpeä ilme kasvoillaan. Olemme puhuneet paljon esikouluun menosta, koska nyt viimeinen vuosi on vietetty kotona ja päivät ryhmässä ja poissa kotoa ovat taas pitkästä aikaa edessä. Meillä eskariin menoa odotetaan kyllä kuin kuuta nousevaa ja joka päivä lasketaan yhdessä montako yötä vielä, nyt jäljellä tasan 10!


Eilen halatessa tuota tulevaa eskarilaista, (joka osaa käydä yksin vessassa, ulkoilee kavereiden kanssa, tekee itse leivät, käy yksin suihkussa, siivoaa oman huoneensa... lista on loputon!) tajusin kuinka nopeasti aika rientääkään. Minun pienestä kaksi ja puoli kiloisesta rääpäleestä on kasvanut reipas esikoululainen! Välillä pitää nipistellä itseään ja herätellä tilanteeseen, että nauti nyt äläkä stressaa!

Lapset kasvavat vauhdilla ja tulee aika kun poikaset lentävät pesästä, enkä sillä hetkellä halua miettiä millaiset eväät lapset ovat kotoa saaneet ja pärjäävätkö he, vaan seistä ylpeänä ovella ja katsoa tulevaa onnellisin silmin. Tähän on onneksi vielä pitkä matka, mutta tämä matka on tärkeä ja haluan matkata sen lasteni vierellä rakastaen, opettaen ja tuoden turvaa ja uskoa elämään. Vanhemmuus on varmasti maailman vaativin "työ", välillä tulee hetkiä kun miettii "onko minusta tähän" ja kun taas pienet kädet kiertyvät ympärilleni hakien turvaa tai läheisyyttä, tulee tunne "kyllä, olemme juuri oikealla polulla". Itse en vaihtaisi äitiydestä päivääkään, se on opettanut minulle enemmän kuin koskaan osasin odottaa. Joka päivä opin uutta, joka päivä haluan olla vähän parempi, joka päivä olen äiti! Nyt meni ihan äiti-tekstiksi... mutta kyllä, elämä on tässä ja nyt, lapset lapsia juuri nyt ja siitä aionkin nauttia täysillä!



Kysyin Oliverilta, miten hän kuvailisi minua kolmella sanalla:  "Äiti on kiva, hauska ja mukava."
Pyysin myös kirjoittamaan kirjeen ja sain vastauksen "ei mun tarvii ku en oo reissussa, ja jos olisin niin olis ikävä"  <3



Näihin tunnelmiin, ihanaa päivää kaikille! pus



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vauvan sänky

String system muutti olohuoneeseen

Vauvan hoitotaso (näin alkuun)